onsdag 7 april 2010

Konstrundan på Österlen, nu är våren här!

Plötsligt vaknade Österlen ur sin vinterdvala och folk strömmade till från alla håll.
Påsk betyder konstrunda på Österlen. Konstnärerna ställer ut sina verk i gallerier eller i sina hem. En liten rödgul boll markerar att här finns en av medlemmarna i ÖSKG vilket betyder Östra Skånes Konstnärsgille. Vanligen följer besökarna en karta där alla medlemmar i ÖSKG finns inritade och man brukar starta på den stora samlingsutställningen på Tjörnedalagården, norr om Simrishamn. Nu är det inte bara ÖSKGs medlemmar som öppnar sina ateljéer denna helg. Alla konstnärer som är verksamma här ställer ut sina alster. Österlens vägar är fulla av markeringar typ ballonger, påskris, vimplar och skyltar som betyder att det finns något som någon vill visa upp. Många gånger kan en "ickeÖSKG-medlem" var minst lika spännande och sevärd.
Vi åkte runt och tittade på utbudet som vanligt och den här gången var det extra spännande. Nu var det dags att inhandla ett verk av en av mina favoriter. Jag har besökt Christel Khans ateljé i Borrby tre år i rad och varje gång beundrat hennes skulpturserie "Änglajävlar och Småjävlar". Den här gången var det dags att göra slag i saken. Jag är numera ägare till en bronspjäs med hårtestar av bladguld. Passande verk i en gammal prästgård (!)



Det blev ett inköp tidigare under veckan också. Min gamla barndomsväns mamma Sonja Reinfeldt ställer ut teckningar, akvareller och skisser på Tomelilla Konsthall fram till den 2 maj. Jag minns Sonja från mitten av 60-talet som den mamma som bjöd på smörgåsar och som hade så fantastiska vävnader i sitt hem. Sonja är idag 93 år och ännu verksam. Det visas en film om Sonja på konsthallen under utställningen. [Se filmen här]


Mitt inköp blev en litografi som Sonja gjorde 1985.



Andra spännande saker att titta på som t.ex. ett hus fullt med målningar av "kändisar" som The Beatles, Ulf Lundell, Tina Turner m.fl. Det är Annika Jägfeldt som visar sin produktion av porträtt i olja i sin ateljé i Peppinge.


En av våra internationellt kända glaskonstnärer heter Elna Jolom och henne hittar man i hennes glashytta uppe på Brösarps norra backar. Hyttan håller öppet under en stor del av året och jag rekommenderar ett besök. Kanske blir det en ny konstinvestering för min del framöver (?). Där finns en helt fantastisk taklampa som kan beställas. Jag tror att den hänger i taket på bilden nedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar